Wednesday, April 4, 2007

Bytanker

Det blåser kaldt i Oslo om morgenen, og når verken kakaoen eller kanelsnurren fra Åpent Bakeri hjelper, mister jeg motet.

Det kommer biler fra overalt og mannen blir aldri grønn, og jeg skal på forelesning for ti minutter siden, men det er mandag og jeg orker ikke å løpe. En søt gutt med Billabonglue og englekrøller gir faen i bilene og strener over gata uten å se seg for. Det tutes, og ut av vinduet på en sølvgrå Audi kommer det en rød epleskrott. Han kule med dreads som jeg ser hele tiden, men aldri tør å snakke til, sykler forbi på en rosa damesykkel med kurv på styret. Han har nedslitte Converse og en hund i sekken, og jeg må smile. Han smiler tilbake, enten til meg eller bare til verden, og jeg kjenner at hjertet mitt vokser.

Noen ganger er det så lite som skal til.

No comments: